7 kroků ke správnému zařízení domácí pracovny

Nastěhovali jste se do nového bytu či domu a zůstala vám jedna místnost volná? Jestli pracujete z domu, tak neváhejte a vytvořte si z ní vlastní pracovnu. Při dobrém plánování uděláte pracovnu i z opravdu malé místnosti. Jen si dejte pozor na to, aby byla dostatečně světlá. Než se pustíte do nakupování, tak si dobře promyslete, co všechno potřebujete a co kam v místnosti postavíte. A hlavně, postupujte systematicky, ať na nic nezapomenete.

 

Zařízení pracovny v sedmi krocích

  1. Výběr správné místnosti – ideálně chladnější místnost s oknem.
  2. Dostatečné osvětlení – kromě přirozeného světla z okna či světlíku nachystejte centrální svítidlo a lampičku na stůl, obojí s plnospektrální žárovkou.
  3. Volba stylu a barev – podle toho, co se vám líbí. Styl ani barvy vás nesmí rušit od práce.
  4. Výběr nábytku – podle zvoleného stylu místnosti. Vždy je potřeba kvalitní stůl, ergonomická pracovní židle a úložné prostory.
  5. Relaxační zóna – je-li místnost dostatečně velká, pořiďte si do ní i sedací vak, lenošku nebo pohodlné křesílko.
  6. Jiné využití pracovny – pracovna může sloužit i jako knihovna nebo hostinský pokoj. Podle toho do ní pořiďte knihovnu, rozkládací pohovku nebo sklopnou postel.
  7. Zútulnění pracovny – volte decentní doplňky, ideální je fontánka na stůl nebo akvárium, nezapomeňte na květinu v květináči nebo vertikální zahradu.

1. krok – výběr správné místnosti

Velikost pracovny většinou neovlivníte, protože ji uděláte z té místnosti, která zrovna v bytě zbyla. Je však dobré vědět, jakou práci budete z domu vykonávat a této činnosti místnost přizpůsobit. Někomu bude stačit “pidimístnůstka” 2 × 2 metry, někdo bude potřebovat místnost mnohem větší. Programátor bude potřebovat jiné vybavení než účetní, a účetní zase potřebuje jiný nábytek než spisovatel na volné noze.

Pracovna může být orientovaná na jakoukoliv světovou stranu, ale ideální jsou spíše méně slunná místa, kde je chladněji. Při nižší teplotě se totiž budete lépe soustředit na práci. Vyhněte se místnostem bez oken, protože pro práci potřebujete čerstvý vzduch a spoustu světla.

Pohled z okna do zahrady podporuje kreativní myšlení. Zahradu vám vynahradí i zelená vertikální stěna. Nikdy neseďte zády ke dveřím a čelem ke zdi. Pokud už musíte koukat do zdi, pověste si na ni pěkný obraz nebo na ni nalepte barevnou tapetu se vzorem, který vás nebude rušit od práce.

 

2. krok – volba vhodného osvětlení

V pracovně potřebujete kvalitní osvětlení. Ideální je přirozené světlo, takže stůl postavte co nejblíže k oknu, tak abyste si při práci nestínili. Zároveň dejte pozor na to, aby se na obrazovce monitoru netvořily odlesky světla. Stůl by neměl stát ani přímo před oknem, protože při prudkém světle byste namáhali příliš svůj zrak. Pokud nemůžete stůl postavit jinam, zastiňte okno závěsem, žaluziemi nebo roletou. Do místnosti bez oken můžete denní světlo přivést pomocí světlíku.

Na práci po večerech, kdy už není dostatek přirozeného světla, použijte centrální světlo a stolní lampu. Pro umělé osvětlení volte zdroj světla s co nejvyšším indexem podání barev Ra a bílou barvou světla. Jeho modrá složka omezí tvorbu melatoninu, takže nebudete při práci tolik unavení a budete se na ni lépe soustředit. Bílé světlo však u citlivých jedinců narušuje v pozdních denních hodinách biorytmus, takže se vám může hůře usínat.

 

3. krok – volba stylu a barev

Při zařizování pracovny v samostatné místnosti máte volnou ruku a můžete zvolit jakýkoliv styl. Důležité je, abyste se v ní cítili dobře. Myslete však na to, že pracovna má podporovat chuť do práce a podporovat myšlení. Nemá být fádní, ale zároveň nesmí rušit od práce.

Pro výmalbu místnosti volte tlumené barvy ve svém oblíbeném odstínu, vybírejte však spíše ze světlejších odstínů. Pokud trváte na tmavých barvách, oživte je světlými doplňky. Barva do pracovny může být teplá i studená, optimální je žlutá, zelená, oranžová, zemitá, hnědá nebo třeba béžová. Méně vhodná je fialová, oranžová, rudá a mihotavé vzory, úzké pruhy či spirály.

4. krok – výběr nábytku

Ať už budete z domu vykonávat jakoukoliv činnost, potřebujete v pracovně kvalitní stůl, pracovní židli a odkládací prostory ve formě poliček, zásuvek, nebo kontejnerů. Čím menší místnost budete mít k dispozici, a čím více vybavení budete potřebovat, tím více budete muset plánovat, aby se vám do pracovny všechno vešlo. Nakonec třeba zjistíte, že se neobejdete bez nábytku na míru.

Pro práci na počítači potřebujete jiný stůl než pro práci na notebooku. U něj totiž nepotřebujete prostor pro uložení počítače a stačí vám menší pracovní plocha. U velkého monitoru byste měli dodržet sezení ve větším odstupu, a to ideálně na vzdálenost natažené paže.

Pracovní stůl by měl mít zásuvky. Pokud je nemá, pořiďte si ke stolu úložný kontejner nebo zásuvkovou komodu. Standardní výška pracovního stolu se pohybuje okolo 70 – 75 cm a šířka je závislá na prostoru, který máte k dispozici. Hloubka by měla být u počítače s klávesnicí minimálně 120 – 150 cm kvůli odkládací ploše.

Výběr židle je individuální. Ideální je však ergonomická otočná židle s kolečky. Opěrky na ruce či hlavu vám sezení zpříjemní. Pokud nechcete, aby vás bolela záda, vyberte si židli pro zdravé sezení. Ty mívají houpací mechanismus. Někdo si vystačí s obyčejnou kancelářskou židlí, někomu bude vyhovovat židle na pružině nebo židle se sedákem pro sezení v jogínské poloze.

Potřebujete pro práci telefon, tiskárnu, kopírku nebo skener? Pak si nezapomeňte udělat místo i na ně. Na velké množství dokumentů si pořiďte policovou skříň, do kterých se vejdou šanony nebo organizační boxy. Vyhnete se tak bezradnému přehrabování v nepřehledných hromadách papírů poházených všude možně po místnosti.

 

5. a 6. krok – další využití pracovny

Když budete mít dostatečně velkou místnost, tak si v ní zařiďte i odpočinkový koutek. K relaxaci můžete využít pohodlné křesílko, sedací vak či lenošku. Když si vyberete rozkládací pohovku, může pracovna sloužit i jako pokoj pro hosty. Chcete své hosty hýčkat? Pak jim do pracovny nachystejte sklopné lůžko ukryté ve skříňovém rámu. Pracovnu můžete využít i jako velkou knihovnu.

 

7. krok – zútulnění pracovny

Pracovnu si zútulněte decentními bytovými doplňky a nezapomeňte na živé květiny nebo vertikální zahradu. Pohledem na ni příjemně ulevíte svým očím unaveným od záře monitoru. Podle učení feng shui je ideálním doplňkem do pracovny fontánka nebo akvárium.

Ke dřevěnému nábytku se hodí metalické doplňky a stylová keramika. S množstvím doplňků to nepřehánějte. Nejedná se o výstavní síň, do které budou návštěvy chodit obdivovat umělecká díla a suvenýry z cest, ale o pracovnu. Když to s množstvím doplňků přeženete, bude se vám v pracovně hůře udržovat pořádek, ale i pozornost na práci.

Zařizovali jste si doma pracovnu? Podělte se o své zkušenosti s ostatními čtenáři v komentáři pod článkem.

Sdílet

Komentáře

komentářů

Related posts

Praktické tipy pro uspořádání nábytku a úložných prostor na začátku podzimní sezóny

Výběr vhodné lampy na čtení

Ideální volba nábytku pro letní grilování